Bayern München

FC Bayern München er en tysk fotballklubb fra München i Bayern. Laget spiller sine hjemmekamper på Allianz Arena. FC Bayern München har rundt 293 000 medlemmer, og er med dette verdens største idrettslag. Fotball er den største idretten innen klubben, men den favner i tillegg basketballhåndballbowlingsjakkbordtennis og turn.

FC Bayern Munich ble grunnlagt i 1900 av Franz John sammen med 10 andre spillere. Bayern vant sitt første nasjonale mesterskap i 1932, men var ikke blant de valgte klubbene da Bundesligaen startet opp i 1963. Klubben hadde sin aller største storhetsperiode på midten av 70-tallet de de vant tre europacupen tre på på rad (1974–1976) anført av kaptein Franz Beckenbauer. Totalt har Bayern vunnet europacupen / UEFA Champions League seks ganger, noe som er flest i Tyskland. Bayern vant for sjette gang ved å vinne 2020 finalen. Bayern har også vunnet EuropacupencupvinnercupenUEFA Super CupFIFA Club World Cup og Interkontinentalcupen.

Klubben har spilt sine hjemmekamper på Allianz Arena siden 2005/06-sesongen. Tidligere brukte de Olympiastadion. Lagets spiller i rødt og hvitt, mens logoen bører de bayerske fargene hvitt og blått.

Kilde: Wikipedia