GAMLE HELTER OG HISTORISKE PERSONER I BAYERN MÛNCHEN

Lang historie og mange som har formet klubben til det den er idag

Bayern sin historie går helt tilbake til opprettelsen i 1900.

I løpet av denne tiden er det mange spillere og personer som har vært innom klubben som virkelig har satt sine fotspor og hatt stor betydning for det klubben er idag. Dette er bare et lite knippe av noen av de største spillerne og personene som vi har vært så heldige å ha hatt i vår klubb opp gjennom historien

Franz Beckenbauer

Beckenbauer eller “Der Kaiser”, som han også kalles, er en av Tyskland og Bayern München sine beste spiller gjennom tidene.

Han var kjent for sin elegante stil på banen. Han var en av verdens beste spillere når det kommer til det å fremstå som leder, til å dominere kamper gjennom å kontrollere defensiv midtbane og solide passninger. Beckenbauer spilte for Bayern fra 1964 – 1977. Han var med på vinne Bundesliga og DFB-cup 4 ganger i sin tid med Bayern.

Han har også vunnet Europa-cupen 3 ganger med Bayern München, det vi idag kaller for Champions League, dette tre år på rad mellom 1973 – 76. Beckenbauer har også vært i Bayern som trener i sesongen 93-94 og i 1996. Sammen med suksessen han hadde med Bayern, var Beckenbauer også en viktig del av det tyske landslaget (Vest-Tyskland) og vant på landslaget både VM (’74) og EM (’72). Beckenbauer regnes som en av fotballens beste gjennom tidene og er idag en viktig del av tysk fotball utad.

Uli Hoeness

Hoeness var en av Bayerns viktigste spillere på 70-tallet.

Som spiss for laget scoret Hoeness totalt 86 mål på sine 236 kamper mellom 1970-1979. Hoeness er en legende i klubben, ikke bare på banen, men også som general manager for klubben.

Han har vært en viktig del av Bayerns vekst som klubb i nyere tid og en viktig brikke i å få på plass dagens hjemmebane, Allianz Arena, i 2005.

Under hans lederskap av klubben har Bayern vokst frem som en av verdens største klubb, både økonomisk og i antall medlemmer. 3 Bundesliga, 1 DFB cup og 3 Europiske cup-titler sier også sitt om hvilken karriere Hoeness hadde for Bayern som spiller. Sammen med Franz Beckenbauer vant Hoeness også VM i 1974.

Gerd Müller

Gerd Müller, eller “Der bomber” som han også kalles er en av de giftigste spissene Tyskland og Europa noen gang har sett.

427 mål på 365 kamper for klubben er en statestikk hører til sjeldenheten innen fotballen. Müller var en del av laget som skulle komme seg opp fra divisjonen under Bundesliga til å bli en klubb med stor nasjonal og internasjonal suksess.

Under hans tid i klubben var han sammen med mange andre legender i klubben med på å ta hjem nasjonale og internasjonale trofeer som seriemesterskap, cup-mesterskap og serievinner-cup. Hele 4 serie og cup-mesterskap med Bayern gjør Müller til en av de mestvinnende i sin tid, og med antall scoringer kan man si at Müller var en av de viktigste brikkene i at Bayern tok hjem disse trofeene.

Sammen med både Hoeness og Beckenbauer var han på laget som vant VM i 74, han var også den som scoret vinnermålet i finalen på hjemmebane i München.

Karl-Heinz Rummenigge

I perioden mellom 1974-1984 spilte Rummenigge for Bayern München.

Rummenigge var en farlig angriper for alle forsvar han møtte og puttet 162 mål under sin tid i klubben. Som en av de beste spillerne på sin tid mottok Rummenigge også prisen for beste spiller i Europa to ganger (idag Ballon D’or). 2 seriemesterskap, cup-titler og Europa-cup viser til hvilken merittliste Rummenigge hadde som spiller.

Han var også en viktig del av det tyske landslaget i sin tid som spiller. I senere år har Rummenigge hatt flere verv i Bayern München både som visepresident i klubben og senere også leder for Bayern München AG.

Lothar Matthäus

Matthäus spilte i Bayern i to perioder mellom 1984-1988 og 1992-2000.

I sin tid med klubben vant Matthäus Bundesliga hele 7 ganger, fikk med seg 3 cup-titler og 2 finaler i Champions League.

Matthäus var kjent som en god midtbane spiller med evnen til å kontrollere spillet gjennom god forståelse av motstander og med presise passninger. Matthäus var også på det tyske laget som vant VM i 1990, samme år som han også mottok Ballon D’or for beste spiller i verden.

Etter karrieren har Matthäus jobbet både som trener i forskjellige europeiske klubber og som fotball ekspert for tysk TV.

Oliver Kahn

Som kanskje verdens beste keeper gjennom tidene har Oliver Kahn, eller “Der titan” vunnet det som er å vinne som spiller med Bayern München.

Oliver Kahn var en viktig spiller for Bayern i sin tid som kaptein for laget mellom 2002-2008. Der titan var kjent for sin måte å være en kommandant i boksen og en aggresiv spillestil.

Reaksjonsevnen til Kahn er det sjelden verden har sett maken til og dette var en av hovedgrunnene til at Bayern kunne vinne Champions League-tittelen i 2001. Da kampen gikk til straffekonkurranse etter fulltid sto Kahn fram som matchvinner med sine 3 straffe-redninger.

Kahn ble kåret til kampens beste spiller og kunne løfte trofeet som Champions League-mester. Totalt vant Kahn 8 seriemesterskap, 6 cup-titler og 1 Champions league-tittel med Bayern og er med det en av de mestvinnende i klubbens historie.